De wereldwijde groei van de vraag naar dure schoenen, handtassen en schoonheidsproducten zal dit jaar vertragen, volgens een nieuw rapport van adviesbureau Bain & Company.

De mondiale verkoopcijfers groeien in 2020 in het traagste tempo sinds 2020, toen de retailsector instortte dankzij de coronapandemie, aldus de analisten.

Dat komt deels door China. In het rapport wijzen de analisten van Bain & Company op twee ontwikkelingen die drukken op de Chinese markt: “de heropleving van het toerisme” en “de afnemende lokale vraag veroorzaakt door toenemende economische onzekerheden”.

Nu de coronapandemie voorbij is, steken meer rijke Chinezen de grens over. Geld dat ze anders zouden besteden aan luxe producten, gaat nu in het vakantiepotje.

Daarnaast is 'luxeschaamte' in opkomst in China. Door economische uitdagingen heeft een deel van de bevolking het zwaar. Hierdoor aarzelen welvarende Chinezen om hun rijkdom te tonen met luxe producten. Volgens het adviesbureau deed dit fenomeen zich ook voor in de VS tijdens de Grote Recessie.

Dure merken hebben prijzen verhoogd

De bedrijven achter de luxe producten hebben zelf ook schuld aan de vertragende verkoopgroei, zegt partner Claudia D'Arpizio van Bain & Company tegen persbureau AP.

Sommige van deze bedrijven hebben hun prijzen verhoogd zonder dat te rechtvaardigen met voldoende vernieuwing. Dit leidt tot irritatie bij consumenten, aldus D'Arpizio.

LEES OOK: Dit is misschien wel het meest luxueuze openbare toilet ter wereld: verstopt op de 6e verdieping van een winkelcentrum in China